waar is een motorhelm van gemaakt?

Motorrijden kan heerlijk zijn, maar ook gevaarlijk. Gelukkig heb je een motorhelm die de klap grotendeels opvangt wanneer je valt. Hij bestaat uit veel verschillende onderdelen en materialen. De schaal van de helm is gemaakt van sterk, flexibel materiaal. Denk aan verschillende vormen van plastic of een mengsel van verschillende fiber materialen. Schalen van plastic worden gegoten in een mal die volledig uithardt, vezelschalen worden met de hand gemaakt en zijn vaak lichter en sterker als de plastic varianten. Wanneer je verongelukt wordt je hoofd in de helm geduwd. De binnenschaal zorgt ervoor dat zoveel mogelijk energie opgevangen en verspreidt wordt. Bij duurdere helmen wordt daarom meerdere diktes EPS gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de helm stevig is en een groot schokabsorberend vermogen kent.

Waar wordt het helmvizier van gemaakt?

Het vizier is een belangrijk onderdeel van de motorhelm. Het dient je een helder beeld te geven van de weg, maar beschermt je daarnaast ook tegen rondvliegend gevaar zoals kleine beestjes of steentjes. Wanneer je hard rijdt kan dit nog best hard aankomen, het vizier dient dus goed te beschermen. Veel vizieren zijn van kunststof gemaakt, dit zorgt ervoor dat zij veel klappen aankunnen. Daarnaast hebben veel vizieren ook een speciale anti-kraslaag. Dit is ook de reden dat vizieren vaak erg duur zijn.

> ben je van plan om een leuke motorrit door Nederland te maken? Bekijk hier de 10 meest populaire motorroutes van Nederland.

De binnenvoeren van de helm

Ook belangrijk is de voering van de helm. Deze staat namelijk vaak voor een lange tijd in contact met de huid en geeft voor het grootste gedeelte het gevoel en de pasvorm van een helm weer. Voor veel mensen is het belangrijk dat een helm erg comfortabel zit. Let er wel op dat de voering niet gemaakt is om lekker te zitten. Veel goedkope helmfabrikanten 'lokken' mensen met zachte kussentjes en comfort. Veelal is het zo dat deze snel beginnen te rekken waarnaar je er niets meer aan hebt. Indien je een helm gaat kopen is het goed om te letten op een zachte, vochtabsorberende voering. Het is goed om in het achterhoofd te houden dat een helm ook nog goed moet zitten wanneer je deze een aantal uur achter elkaar draagt en erin zweet.

> Nieuwe helm nodig? Bekijk onze motorhelmen!

Kinbandsluitingen van een helm

Een kinbandsluiting zit vaak verankerd in de helm en is dus niet te veranderen. Veel mensen laten hun keuze op een bepaalde helm afhangen van de sluiting, terwijl dit vaak een vorm van gewenning is. De meeste helmen zijn voorzien van een praktische ratel- of microbucklesluiting. De duurdere en sportievere helemen kennen een dubbel-D ringsluiting. Niets is goed of slecht, toch is het goed om te beseffen dat een dubbel-D sluiting het meest afstelbaar is en vaak ook verplicht op het circuit.