Wie wat waar: de keuringseisen van een helm

Dit artikel is geschreven door onze helmenexpert Aäron.

Wanneer het motorseizoen van start is gegaan, is het voor veel rijders de tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe helm. Voor velen is een mooi design de belangrijkste eis. Toch is het goed om te beseffen dat het uiterlijk er weinig toe doet, een helm is er immers om je te beschermen, een motiefje doet er dan weinig toe. De prijs zegt ook weinig over de bescherming en veiligheid. Maar wat doet er dan wel toe?

De levensduur van een helm

Het ligt er natuurlijk erg aan hoeveel je rijdt, maar meestal dient een helm zo om de drie tot vijf jaar zeker wel te vervangen. Vocht en zweet verandert de hardheid van de binnenschaal van de helm. Let er ook op dat bij de kleinste valpartij de helm al vervangen moet worden, omdat er dan een (kleine) scheur zit in het polystyreen van de binnenschaal.

E-keurmerk

Een goed keurmerk voor helmen is het e-keurmerk, een keurmerk in het leven geroepen door de Verenigde Naties. Volgens hen moet iedere nieuwe helm voldoen aan de ECE 22.05 richtlijnen. Het cijfer '22' heeft betrekking tot de keuringseisen betreffende beschermende helmen en vizieren voor bestuurders en passagiers van onder andere motoren. Het volgnummer -in dit geval .05- geeft aan volgens welke richtlijnen de helm is getest. Om de zoveel jaar worden de richtlijnen namelijk aangescherpt, momenteel (anno 2017) zitten we dus in de vijfde ontwikkeling.

> lees hier meer over de levensduur van een helm

Tweede cijferreeks

Na de eerste cijfers zul je ook nog een aantal letters vinden. Vaak is er P, NP of J. Deze letters hebben betrekking op het kinstuk. De 'P' geeft 'Protected' aan, het kinstuk is dan wel beschermd. 'NP' geeft aan dat het kinstuk niet beschermd is en de 'J' geeft 'Jethelm' aan, dit omdat bij een jethelm het kinstuk nooit beschermd is.

> Op zoek naar een helm die aan alle eisen voldoet? Bekijk dan onze motorhelmen!

Hoe wordt er getest?

Een voorbeeld is het doorstaan van een temperatuur van vijftig graden celcius en zo steeds lager. Ook worden de helmen van bijna drie meter hoogte op een aambeeld gegooid, ze mogen dan maar een bepaalde mate van schade opgelopen hebben. Vanuit verschillende posities kijkt men of het zicht goed is door het vizier enzovoort. Let op: veiligheid in het verkeer is het belangrijkste. Houd je aan de verkeersregels en houd rekening met je medeweggebruikers.

> Een nieuwe helm kopen? Misschien is een systeemhelm dan iets voor jou!