Hoe plak je een motorband?

Een motorband is aardig te vergelijken met de band van een scooter, toch is de band van een motor misschien nog wel veel belangrijker als bij een scooter. Een scooter rijdt vaak rond de dertig kilometer per uur, een motor mag op de snelweg. Mocht ineens je band klappen of springen op de snelweg dan kan je in een gevaarlijke situatie terechtkomen.

Propje schieten

Je band kan op veel manieren klappen. Meestal gebeurt het door iets scherps op het wegdek, een stuk glas bijvoorbeeld. Dit kan vrij makkelijk opgelost worden door een propje in de band te laten schieten. Een propje is een stuk rubber wat met een speciaal apparaat in de band wordt gestopt, waardoor het gat is gedicht.

Er zijn reparatiesetjes te koop waarmee je zelf een prop (parapluutje) kunt schieten in de band van je motor. Dit is niet aan te raden, aangezien er veel mis kan zijn. Ook wordt je motor op veel manieren belast en kan het ook zo zijn dat je band op een andere manier beschadigd is, iets wat je als doe-het-zelver niet kan beoordelen. Probeer dus altijd naar de garage te gaan. Zij hebben dit probleem vaker opgelost.

tip: bestel een goedkope motorhelm (bijvoorbeeld de Schuberth motorhelm) vóór 23.59 uur = volgende dag in huis.

Een nieuwe band

Het is logisch dat je baalt wanneer de band van je motor geklapt is. Toch is het niet verstandig om zelf aan de motor te gaan klussen. De banden zijn erg gevoelig en de kans dat je iets kapot maakt of verkeerd terugplaatst is aanwezig.

Ga dus altijd naar een reparateur of laat meteen een nieuwe band onder de motor zetten. De motorbanden worden veel intensiever gebruikt dan die van een auto, zij krijgen bijvoorbeeld ook belasting vanaf de zijkanten, wanneer je door een bocht rijdt. Verder heb je natuurlijk maar twee banden, dus moet je daar ook zo goed mogelijk voor zorgen.